donderdag 3 maart 2016

Last Post

Laatste post Rik

Dit is alweer mijn laatste post op de blog voor het keuzevak ‘ten oorlog’. Achteraf gezien ben ik blij dat ik voor dit keuzevak heb gekozen want ik vond de lessen altijd zeer interessant en de tijd vloog dan ook voorbij tijdens de lessen. Voor het keuzevak had ik een beetje schrik dat ik te veilig had gekozen omdat ik al een redelijk uitgebreide kennis had over oorlog en geschiedenis in het algemeen. Ik heb over de oorlogen misschien niet zo veel  nieuws geleerd, zeker niet over wereldoorlog één en wereldoorlog twee, maar ik heb wel kennis gemaakt met veel boeken en films die ik nog niet kende bij aanvang van het keuzetraject. Over de oorlogen van later heb ik wel veel bij geleerd zoals over de Falklands oorlog.
Één van de opdrachten was dat we een blog moesten bijhouden en er dagelijks op moesten posten. Hier keek ik op het begin tegenop  omdat ik niet zo graag werk door de week na school. Ik doe graag al mijn taken in één keer in het weekend. Ik moest me er dus elke avond toe dwingen om er iets op te zetten. Ik vond het vooral moeilijk om er aan te beginnen omdat ik al van veel wel iets wist en ik wou niet gewoon iets posten dat ik al wist. Maar één keer ik een leuk onderwerp had gevonden dan ging het wel vlot.  Ik kan achteraf niet zeggen dat ik een grote fan ben van een blog bij te houden maar dat ligt vooral aan mijn karakter en interesses. Ik had het leuker gevonden dat we tijdens de lessen discussieerden en informatie uitwisseleden met elkaar over de onderwerpen die op de blogs verschenen. Ik persoonlijk leer zo meer en onthoud het zo ook beter.

Eigen leerproces

Ik persoonlijk vind dat ik de doelstellingen van het vak wel gehaald want ik heb veel geleerd over hedendaagse oorlogen en heb kennis gemaakt met leuke boeken en films die ik kan gebruiken in de lessen. Ook vond ik het in het begin moeilijk om lessen te maken rond oorlog omdat het zo’n gevoelige materie is. Ik denk dat ik na deze twee weken sterker in mijn schoenen sta als leerkracht en  nu beter les zou geven over oorlog dan twee weken geleden.  

Hedendaagse oorlogen

In het middelbaar ga je wel diep in op de eerste en tweede wereldoorlog maar wordt er vrij oppervlakkig en snel over de oorlogen erna gegaan. Zo wist ik enkel informatie over bijvoorbeeld de Vietnamoorlog en de Falklands oorlog door films en Tv-series. Door het zelfstandige opzoekingswerk heb ik veel geleerd dat ik nog niet wist en waarschijnlijk had ik nooit extra informatie gezocht over deze oorlogen als het niet moest. Daarom was het dus nuttig dat ik dit keuzevak heb gevolgd.

De wereldoorlogen

Over de oorlogen had ik al een uitgebreide kennis omdat ik in het middelbaar een zeer gedreven leerkracht had die heel goed les gaf over deze onderwerpen. Ook mijn vader is zeer geïnteresseerd in dit thema en nam mij en mijn broers vroeger vaak mee naar Ieper en musea over de oorlog. We hebben thuis ook meerdere boekenrekken vol met boeken over oorlog. Door deze reden was het moeilijk nog veel bij te leren deze twee weken maar uiteraard kan je nooit alles weten over zo’n thema. Zo heb ik bijvoorbeeld veel geleerd over uitvindingen die zijn uitgevonden tijdens deze twee oorlogen. Ook over de ‘wunderwaffe’ heb ik veel bijgeleerd.

Positieve en negatieve aspecten

Wat ik zeer positief vond waren de lessen. Het waren meestal lesblokken van vier uur maar deze vlogen voorbij. Tijdens de lessen mochten we zelf informatie uitwisselen en met elkaar discussiëren over de besproken onderwerpen. We mochten ook zelf deels mee kiezen welke onderwerpen werden besproken zoals de Falklands oorlog. Wat ik ook nuttig vond was dat we zelf vijf lesideeën moesten maken rond een thema. Hieruit heb ik veel geleerd voor hoe ik later zelf kan doen als ik voor de klas sta. Het was dus een goede voorbereiding op het echte werk. Ook gaf de lector ook goede tips voor boeken, strips en films. Zo hebben we het boek ‘adres onbekend’ samen gelezen en dat vond ik een echte ontdekking. De laatste les hebben we ook een artikel besproken over hoe je in de klas moet praten over oorlog en terrorisme, hier heb ik ook veel uitgeleerd.
Wat ik iets minder leuk vond was de blog bijhouden want ik ben niet zo’n schrijftalent. Ik vond het soms moeilijk om al de gevonden informatie in één duidelijke tekst te schrijven. Zoals gezegd doe ik ook liever al mijn taken in één keer terwijl we hier dagelijks iets moesten posten.
Ik ben samen met mijn partner Rani de Dossinkazerne in Mechelen gaan bezoeken. Vooraf had ik hier hoge verwachtingen bij want het sloot enorm goed aan bij onze lesonderwerpen. Maar achteraf gezien moet ik toch zeggen dat mijn verwachtingen niet helemaal zijn ingevuld. Het was vooral heel veel lezen en naar filmpjes kijken terwijl ik had verwacht dat ik echt de restante zou zien van de kazerne. Maar de binnenkant van het museum was zeer modern, je voelde de gruwel die er ooit heel aanwezig was helemaal niet. Dit vond ik persoonlijk een gemiste kans. Maar uiteraard blijft het museum toch een aanrader door de persoonlijke getuigenissen die je er terug vindt. Ik ben alleen niet overtuigd of een lagere schoolkind zich zolang gaat kunnen concentreren in dat museum.

Conclusie


Over het algemeen ben ik zeer blij dat ik dit keuzevak heb gevolgd omdat het zeer nauw aansluit bij mijn persoonlijke interesses. Ik heb mijn kennis over de hedendaagse oorlogen ook kunnen uitbreiden wat ook altijd leuk is.  Het was ook leuk om de familiegeschiedenis te doorzoeken en te ontdekken dat mijn grootouders hun vaderland hebben gediend.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten