donderdag 3 maart 2016

Lesideeën

Algemeen

Ik en mijn partner Rani hebben er voor gekozen om te werken rond wereldoorlog twee. We hebben voor dit thema gekozen omdat we beide vinden dat deze oorlog niet in de vergetelheid mag geraken. We zijn beide van mening dat deze tijd een gruwelijke tijd was en willen door er les over te geven er voor zorgen dat de leerlingen dat beseffen. Zo helpen we misschien zelfs aan een wereld waarop iedereen in vrede samenleeft. Ook vinden we dat we door les te geven over de tweede wereldoorlog ons respect tonen aan de gesneuvelde soldaten die gestorven zijn voor hun vaderland.

Rode draad

Als rode draad hebben we gekozen voor het experiment 'the third wave'. Dit is een experiment dat werd gedaan in een school om de leerlingen aan te tonen hoe de opkomst van het nazisme in Duitsland tot stand is gekomen. Hier merken de leerlingen aan de lijve hoe makkelijk het is om gebrainwasht te worden en een absurd doel te steunen.

Onze rode draad vind je ook terug in de brieven van ons personage Karl.


Lesideeën
  • Tijdens de eerste les laten we de leerlingen kennismaken met Karl door enkele van zijn brieven voor te lezen. Als de leerlingen kennis hebben gemaakt met Karl, start de leerkracht met een soort experiment als 'The Third Wave'. Door het experiment binnen de perken te houden, maar toch uit te voeren, werken we heel werkelijkheidsnabij.
  • De tweede les gaat over Hitler. Hitler is een personage dat absoluut aan bod moet komen als men spreekt over Wereldoorlog II. De leerwinst van de leerlingen willen we optimaliseren door ze in groepjes opzoekwerk te laten verrichten. Elk groepje zoekt een ander onderdeel op over het thema 'Hitler'. Zo willen we de leerlingen van elkaar laten leren.
  • Voor de derde les willen we een gastspreker uitnodigen die de Holocaust overleefde. (Als dit niet mogelijk is, komt er een gids van de Dossinkazerne naar de klas.) Door ervaringen willen we de leerlingen echt meenemen in zijn/haar verhaal.
  • De vierde les leren de leerlingen over de bevrijding van Europa: D-day. Deze bevrijding maakt Europa hoe we het nu kennen. Heel belangrijk om dit aan bod te brengen dus. De leerlingen bespreken in groepjes wat ze hier al over weten en bekijken dan filmfragmentjes. Uiteindelijk wordt er klassikaal besproken wat D-day inhield. Zo krijgen alle leerlingen de juiste informatie mee.
  • We willen het thema afsluiten met een stadswandeling. Een stadswandeling in Antwerpen omtrent de bevrijding van Antwerpen. Zo ontdekken ze op een actieve manier dat Antwerpen een lange tijd bezet werd door Duitsland. Ze gaan langs gebouwen en plaatsen die van belang waren tijdens de oorlog. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten